کد مطلب:301376 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:332

دعای حضرت زهراء در تعقیب نماز مغرب


الحمدلله الذی لا یبلغ مدحته القائلون، والحمدلله الذی لا یحصی نعماه العادون، والحمدلله الذی لا یودی حقه المجتهدون، و لا اله الا الله الاول و الاخر، و لا اله الا الله الظاهر و الباطن و، و لا اله الا الله المحیی و الممیت، و الله اكبر ذوالطول، والله اكبر ذوالبقا الدائم، والحمدلله الذی لا یدرك العالمون علمه، و لایستخف الجاهلون حلمه، و لایبلغ المادحون مدحته، و لا یصف الواصفون صفته، و لایحسن الخلق نعمت. و الحمدلله ذی الملك و المكوت،و العظمه و الجبروت، و الكبریاء و الجلال، و البها و المهابه، و الجمال و العزه، و القدره و الحول و القوه و المنه، و الغلبه و الفضل، و الطول و العدل، و الحق و الخلق، و العلا و الرفعه، و المجد و الفضیله، و الحمه و الغناء و السعه و البسط و القبض، و الحلم و العلم، و الحجه البالغه، و النعمه السابغه، و الثناء الحسم الجمیل، و لالاء الكریمه، ملك الدنیا و الاخره و الجنه و النار و ما فیهن، تبارك الله و تعالی.

الحمدلله الذی علم اسرر الغیوب، و اطلع علی ما تجنی القلوب.


فلیس عنه مذهب و لا مهرب.

الحمدلله الذی المتكبر فی سلطانه، العزیز فی مكانه المتجبر فی ملكه، القوی فی بطشه، الرفیع فوق عرشه، المطلع علی خلقه، و البالغ لما اراد من علمه.

الحمدلله الذی بكلماته قامت السموات الشداد، و ثبتت الارضون المهاد، و انتصبت الجبال الرواسی الاوتاد، و جرت الریاح الواقح، و سارت فی جو السماء السحاب، و وقفت علی حدودها البحار، و وجلت القلوب عن مخافته، و انقمعت الارباب لروبیته، تباركت یا محصی قطر المطر، و ورق الشجر، و محیی اجساد الموتی للحشر.

سبحانك یا ذالجلال و الاكرام، ما فعلت بالغریب الفقیر اذا اتاك مستجیرا مستغیثا؟ ما فعلت بمن اناخ بفنائك و تعرض لرضاك و غدا الیك فجثا بین یدیك یشكو الیك ما لایخفی علیك؟ فلا یكونن یا رب حظی من دعاوی الحرمان، و لا نصیبی مما ارجو منك الخذلان، یا من لم یزل و لا یزال، و لا یزول كما لم یزل قائما عل كل نفس بما كسبت، یا من جعل ایام الدنیا تزول و شهورها تحول و سنیها تدور و انت الدائم لا تبلیك الازمان، و لا غیرك الرهوز. یا من كل یوم عنده جدید، و كل رزق عنده عتید للضعیف و القوی و الشدید، قسمت الارزاق بین الخلائق فسویت بین الذره و العصفور.

اللهم اذا ضاق المقام بالناس فنعوذ بك فی ضیق المقام. اللهم اذا طال یوم القیامه علی المجرمین فقصر طول ذلك الیوم علینا كما بین الصلاه الی الصلاه. اللهم اذا دنت الشمس من الجماجم


فكان بینها و بین الجماجم مقدار سبیل و زید فی حرها حر عشر سنین فانا نسئلك ان تظلنا بالغمام و تنصب لنا المابر و الكراسی نجلس علیها و الناس ینطلقون فی المقام آمین رب العالمین.

اسئلك الله بحق هذه المحامد الا غفرت لی و تجاوزت عنی و البستنی العافیه فی بدنی، و رزقتنی السلامه فی دینی، فانی اسئلك و انا واثق باجابتك ایای فی مسالتی و ادعوك و انا عالم باستماعك دعوتی، فاستمع دعائی و لا تقطع رجائی و لا ترد ثنایی و لاتخیب دعائی، انا محتاج الی رضوانك و فقیر الی غفرانك اسالك و لا ایس من رحمتك، و ادعوك و انا غیر محترز من سخطك. رب فاستجب لی و امنن علی بعفوك، توفنی مسلما و الحقنی بالصالحین، رب لا تمنعنی فضلك یا منان، و لاتكینی الی نفسی مخذولا یا حنان. رب ارحم عند فراق الاحبه صرعتی، و عند سكون القبر وحدتی، و فی مفازه القیامه غربتی، و بین یدیك موقوفا للحساب فاقتی.

رب استجیرك من النار فاجرنی. رب اعوذبك من النار فاعدنی. افزع الیك من النار فابعدنی. رب استرحمك مكروبا فارحمنی. رب استغفرك لما جهلت فاغفرلی. قد ابرزنی الدعاء للحاجه الیك فلا تویسنی یا كریم ذاالالاء و الاحسان و التجاوز. یا سیدی یا بر یا رحیم استجب بین المتضرعین الیك دعوتی، و ارحم بین المنتجبین بالعویل عبرتی، و اجعل فی لقائك یوم الخروج من الدنیا راحتی و استربین الاموات یا عظیم الرجاء عورتی، و اعطف علی عند التحول وحیدا الی حفرتی، انك املی و موضع طلبتی و العارف بما ارید فی توجیه مسئلتی، فاقض یا


قاضی الحاجات (حاجتی) فالیك المشتكی و انت المستعان و المرتجی، افر الیك هاربا من الذنوب فاقبلنی، و التجی من عدلك الی مغفرتك فادركنی، و التاذ بعفوك من بطشك فامنعنی، و استروح رحمتك من عقابك فنجنی. و اطلب القربه منك بالاسلام فقربنی، و من الفزع الاكبر فآمنی. و فی ظل عرشك فظللنی، و كفلین من رحمتك فهب لی، و من الدنیا سالما فنجنی، و من الظلمات الی النور فاخرجنی،و یوم القیامه فبیض وجهی، و حسابا یسیرا فحاسبنی، و بسرائری فلا تفضحنی، و علی بلائك فصبرنی، و كما صدفت عن یوسف السوء و الفحشاء فاصرفه عنی، و ما لا طاقه لی به فلا تحملنی، و الی دار السلام فاهدنی، و بالقرآن فانفعنی، و بالقول الثابت فثبتنی، و من الشیطان الرجیم فاحفظنی، و بحولك و قوتك و جبروتك فاعصمنی، و بحملك و علمك وسعه رحمتك منجهنم فنجنی، و جنتك الفردوس فاسكنی، و النظر الی وجهك فارزقنی و بنبیك محمد فالحقنی، و من الشیاطین و اولیائهم و من شر كل ذی شرفا كفنی.

اللهم و اعدائی و من كادنی بسوء ان اتوا برا فجبن شبجیهم، فضل جمعهم، كلل سلاحهم، عرقب دوابهم، سلط علیهم العواصف و القواصف ابدا حتی تصلیهم النار. انزلهم من صیاصیهم، امكنا من نواصیهم، آمین رب العالمین. اللهم صل علی محمد و علی آل محمد، صلاه یشهد الاولون مع الاربار و سید المتقین و خاتمالنبیین و قائد الخیر و مفتاح الرحمه.

اللهم رب البیت الحرام، و الشهر الحرام، و رب المشعر الحرام،


و رب الركن و المقام، و رب الركن و المقام، و رب الحل و الاحرام، ابلغ روح محمد منا التحیه والسلام، االسلام علیك یا رسول الله، سلام علیك یا امین الله، سلام علیك یا محمد بن عبدالله، السلام علیك و رحمه الله و بركاته، فهو كما وصفته بالمومنین روف رحیم. اللهم اعطه افضل ما سئلك و افضل ما سئلت له و افضل ما هو مسوول له الی یوم القیامه، آمین رب العالمین. [1] .

سپاس خداوندی را كه گویندگان به ثناگوئی او نرسند، سپاس خداوندی را كه شمارش كنندگان نعمت های او را شمارش نتوانند، و سپاس كنندگان نعمت های او را شمارش نتوانند، و سپاس خداوندی را كه كوشش كنندگان حق او را اداء نتوانند كرد جز «الله» كه اول و آخر است خدائی نیست، جز «الله» كه ظاهر و باطن است خدائی نیست، جز «الله» كه زنده كننده و میراننده است خداغئی نیست، خداوند بزرگ است و نعمت گزار خداوند بزرگ است و جاودانه، سپاس خداوندی را كه دانشمندان به علم او نرسند و نادانان حلم و بردباریش را كوچك و خوار نشمارند و ستایشگران به ستایش او نرسند و توصیف كنندگان نشان او را نیابند و آفریدگان نعت و صف او را به خوبی انجام نتوانند داد. سپاس برای خداوند دارنده ملك و ملكوت، عظمت و جبروت، بزرگواری و شكوه، زیبائی و ابهت، جمال و توانمندی، قدرت و گردانندگی و توان و نعمت، چیرگی و برتری، فضل و دادگری، حقیقت و آفریدگی، بلندی و والائی، شكوه و فضیلت، حكمت و بی نیازی، گستردگی و گشایش و گرفتگی، بردباری و دانش، حجت رسا، نعمت فراوان، ستایش نیكوی زیبا، نعمتهای بزرگوارانه، فرمانروای دنیا و آخرت و بهشت و جهنم و آن چه


كه در آنها است، خداوند با بركت و برتر است، سپاس برای خداوندی كه رازهای نهانی را می داند و بر آن چه كه بر دلها می گذرد و خطور می كند آگاه است و راه فراری از دست او برایشان نیست. سپاس خداوندی را كه در سلطنتش متكبر، در جایگاهش برتر، در فرمانروائیش سخت گیر، در انتقامش نیرومند و بر بالای عرشش مستقر و بر آفریدگانش آگاه و آگاهیش به هر جا كه اراده كند رسا است.

سپاس خداوندی را كه آسمان های سخت و استوار به كلمات او بر پا، و زمین های رام و آماده، گیاه رویانیده و كوه های برافراشته كه به منزله میخ های زمینند استوار و پای بر جا، و بادهای ثمرزا در جریان و ابرها در فضای آسمان در حركت و بر اطرافشان دریاها ایستاده و دلها از ترسش لرزان و هرگونه حكمفرما و پرورش دهنده ای در مقابل ربوبیت و پروردگاری او از جای كنده شده است، چه با بركتی تو ای شماره دار قطرات باران و برگهای درختان و ای زنده كننده ابدان مردگان برای محضور شدن در روز واپسین، پاك و منزهی تو ای دارنده شكوه و بزرگواری در آن هنگام كه تهی دست غریب و بی كس به تو پناه آورده و از تو كمك بخواهد با او چگونه رفتار می كنی؟. با آنكس كه بر آستان تو آرمیده و خود را در معرض خشنودی تو قرار داده و سحرگاهان در پیش روی تو پدیدار گشته و آن چه را كه از تو پوشیده نیست به تو شكایت آورده با او چه می كنی؟

پس ای پروردگار بهره ام را از خواندنت، محرومیت و نصیبم را از آن چه به تو امیدوارم، به خود واگذاری و بی اعتنائی قرار مده، ای خداوندی كه بوده ای و خواهی بود و همیشه همانگونه بوده ای، هر كسی را به هر آن چه كه به دست آورد به پای


می دارد، ای كسی كه روزها را رفتنی، و ماه ها را در تحول و تغییر، و سالها را در گردش قرار داده و تو خود جاودانه ای، زمان ها تو را فرسوده نكرده و روزگاران تغییری در تو پدید نمی آورند، ای كسی كه هر روزی نزد او تازه و همه گونه روزی در حضورش برای ناتوان و نیرومند و توانمند آماده است، رزق و روزی را بین آفریده هایت تقسیم كرده ای و بین ذره و گنجشك تساوی برقرار ساخته ای.

خداوندا در آن هنگام كه اوضاع بر مردم تنگ آید در تنگناها به تو پناه می آوریم، خداوندا در آن هنگام كه روز رستاخیز بر تبهكاران به درازا كشد به كوتاهی فاصله بین دو نماز كوتاه، طول آن روز را بر ما كوتاه كن، پروردگارا در آن هنگام كه خورشید به جمجمه ها نزدیك و فقط به اندازه گذرگاهی بین آنها فاصله باشد و به اندازه گرمای ده سال بر حرارتش افزوه شود از تو می خواهم كه ابر رحمت خود را بر سر ما سایه افكنی و تخت ها و منابری برای ما بر پا داری تا در حالیكه مردم همه سرگردان و در آن پهنه رهایند ما بر آنها نشسته باشیم آمین یا رب العالمین.

خداوندا به حق این ستایشها از تو می خواهم كه مرا بیامرزی، از من درگذری لباس عافیت و سلامتی بدن بر من بپوشانی و سلامت و بهبودی در دین را روزیم فرمائی، من در حالیكه اطمینان به اجابت تو دارم از تو درخواست می كنم، و در حالیكه می دانم به دعایم گوش فرامیدهی تو را فرامی خوانم پس دعایم را بشنو، امیدم را قطع مكن، ثنایم را برمگردان و دعایم را بی اجابت مگذار، من نیازمند رضوان تو و محتاج بخشش تو هستم، در حالیكه از رحمت تو نومید نیستم از تو درخواست


می كنم و تو را در حالی می خوانم كه از خشم تو احتراز و دوری نمی جویم، ای پروردگار، مرا اجابت كن و به عفو و گذشتت بر من منت بگذار، مرا مسلمان بمیران و به شایسته كاران ملحق بساز، ای پروردگار بخشنده، فضل و احسان خود را از من باز مدار و مرا به خودم وامگذار ای مهربان دلسوز، پروردگارا به هنگام جدا شدن از دوستان و به زمین خوردن و افتادنم و به هنگام آرامیدن در قبر، به تنهائیم و در صحرای قیامت به غربتم و در پیش رویت به هنگام حساب رسی به بیچارگیم ترحم نما، پروردگارا از آتش به تو پناه می آورم، مرا در آغوش گیر، پروردگارا از آتش به تو پناه می آورم، پناهم ده. پروردگارا از آتش به تو می گریزم مرا از آن دور ساز، پروردگارا از آتش به تو می گریزم مرا از آن دور ساز، پروردگارا اندوهناك و غمگین از تو خواهان رحم و محبتم، رحمتم فرما، پروردگارا از نادانیم از تو پوزش میطلبم، مرا ببخش، تقاضایم را در معرض نیازمندی قرار داده، مایوس و نومیدم مكن، ای بزرگوار و ای دارنده احسان و نعمت و گذشت.

ای مولای من، ای نیكوكار، ای رحیم، در بین زاری كنندگان دعوتم را اجابت و در بین ناله كنندگان به اشك و گریه ام ترحم فرما، آسایش مرا در آن هنگام كه از دنیا خارج می شوم در دیدار خود قرار ده، ای كسی كه امیدواری بزرگ به تو می رود در بین مردگان زشتیهایم را بپوشان و به هنگام تنها قرار گرفتن در قبر نظر لطفی به من بنما تو آرزوی من، خواسته من، و آشنای به آن چیزی كه در خواسته هایم اراده می كنم، ای برآوردنده نیازها حاجتم را برآور، شكوه به تو می آورم و كمك از تو می خواهم و به تو امیدوارم، از گناهان گریخته و به رسول تو فرار كرده مرا بپذیر و از دادگریت به آمرزشت پناه آورده،


مرا دریاب، به عفوت از انتقامت پناه آورده خشمت را از من بازگیر، رحمتت را از كیفرت می خوام، رهایم ساز، با مسلمانی و تسلیم نسبت به تو خواهان نزدیكی به تو می باشم مرا به خود نزدیك و از نابسامانی و وحشت در امان و عرشت را بر سرم سایه افكن، و دو بخش از رحمت خود را به من ببخشای، مرا به سلامت از دنیا رویم را سپید و با حسابی اندك با من محاسبه فرما، با رازهای درونیم رسوایم مساز و بر بلایت پایدارم بدار و بهمانگونه كه از حضرت یوسف علیه السلام بدی و زشتی را برگرداندی از من نیز برگردان و آن چه را كه طاقتش را ندارم بر من بار مكن و به سوی آرامش راهنمائیم فرما، از قرآن بهره مند و با گفتار استوار، پایدارم ساز، از شیطان رجیم محافظتم فرما و به حول و قوه و جبروتت نگهم دار، با بردباری و علم رحمت گسترده ات از جهنم رهایم ساز و در بهشت برین جایم ده، دیدار جمالت را روزیم فرما و به پیامبرت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم ملحق و از شیاطین و دوستانشان و از شر هرگونه دارنده شری كفایتم كن.

خداوندا، دشمنانم را و هر كسی كه نقشه بدی برایم كشیده اگر كار نیكی هم انجام دادند بی باكانشان را ترسو، یكپارچگی و جمعشان را پراكنده، سلاحشان را كند، چهارپایانشان را از راه مانده قرار ده، طوفانهای سهمگین و بادهای سخت را برای همیشه بر آنان چیره گردان تا به جهنم روانه شان سازد، آنان را از پایگاه های اقتدارشان فرود آورد آمین یا رب العالمین.

پروردگارا بر محمد و ال محمد درود فرست درودی كه پیشنینان همراه با نیكان و پیشوای پرهیزكاران و پایان بخش


پیامبران و پیشوای خیر و كلید رحمت و آمرزش، تمامی بر آن گواه باشند.

پروردگارا، ای صاحب بیت الحرام و ماه حرام و مشعر الحرام و ركن و مقام و جل و حرم، به روان حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم از سوی ما درود و سلام رسان، سلام بر تو ای رسول خدا، سلام بر تو ای امین خدا، سلام بر تو ای محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم، سلام و رحمت و بركات خداوند بر تو باد، خدایا، او همانگونه كه توصیفش كردی بر مومنان دلسوز و مهربان بود خداوندا برتر از آن چه كه از تو خواستم و برتر از آن چه كه از تو خواسته شده و برترین چیزی كه تا روز قیامت نسبت به آن سوال می شود به او عطا فرما آمین رب العالمین.


[1] فلاح السائل 238.